BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

sHariNg iS CaRinG :)

blog ini merupakan satu platform utk aku kongsi pengalaman /tips dlm dunia perniagaan online & juga passion aku pd baby shoes / kasut baby. krn sekarang ini hampir setiap org ada online biz. kira mmg mcm in trend la. plg koman jual brg kat FB. kenapa? krn skrg ni semua kena cari extra pocket money/side income to cover our living cost yg makin naik stp waktu selari dgn naiknya umur kita ;) cuba lah gi tanya kwn2 korg....out of 10, bape ramai yg ada wat biz?bezanya samada diorg wat secara terbuka ataupun bwh tnh mcm aku ;) so, aku akan kongsi la pengalaman & praktis aku yg xseberapa ni utk dijadikan panduan biz korg ye. harap2 panduan ni membawa ke jalan yg betul ye. kalo tak betul atau sesat, jgn dipersalahkan ye. semua atas tanggungjawab sdr ye. tuan ..eh puan tnh tak dapek nk tolong yg ni. adios!

Wednesday, March 9, 2011

PENIPU OH PENIPU! - episod 1

entry kali ni sgt menusuk kalbuku yg masih sakit ni.
stp kali teringat je kat PENIPU tu....mesti sakit hati yg sgt2.
dlm hati ni menyumpah2 si  PENIPU tu.
mana taknya.....jumlah kerugian tu byk gakla.


cite dia cmni:
on 20/12, aku dpt panggilan & sms daripada PENIPU ni yg perkenalkan diri dia sbg suzana zainuddin.
dia dpt contact number aku dr majalah.com.
dia cukup bersungguh2 utk dptkan stok2 dr aku secara consignment (amek brg dulu...byr kendian) krn dia dah sewa 4 tapak utk ekspo yg akan berlangsung pd bulan jan 2011. tp xde duit nak beli stok (biasalah kan...ramai org camni...xde duit tp nak berniaga). koz sblm ni dia berniaga pakaian wanita. so dia nk varietykan stok dia dgn barangan kanak2. yelah kan...lani kan demand utk baju2 baby tgh BOOM! so ramaila peniaga2 yg tumbuh bak cendawan pas hujan jual brg2 baby.

so after a few convincing email & rayuan2 dia (aku mintak dia email gambar2 dia join ekspo. so dia bg gambar dia & anak2 dia join ekspo JOM HEBOH kat bkt jalil pd awal dec2010), aku pun kasikla dia dtg umah aku utk amek stok. koz PENIPU ni mmg SUPERB dlm mengayat. lgpun aku yg mmg mudah kesian kat org ni pun berniat la nk tolong org sebangsa & seagama dgn aku utk berniaga.

yelah....aku kan wat biz ni part time...so kalo aku dpt tlgdia tambahkan pendapatan dia sambil2 dia jualkan stok aku, apa salahnya kan?its a win-win situation. tp aku bg syarat yg dia kena byr at least rm100 to secure items. dia offer utk beli dgn aku ikut harga jualan aku, then dia dia mark up harga jualan. biar betul PENIPU  ni tp aku kata OK je lah. yelah...dia tak tgk lg harga brg2 aku kan...so main sedap mulut jelah.

lgpun bulan 12 tu kan byk cuti. so sales agak slow. aku mmg pun plan nak tutup kedai online aku selama 1 bulan sepjg bulan jan2011 koz aku nak gi china bulan tu & nak berehat pjg dr biz. nk cr new market since competition very high nowadays. so bagai pucuk dicita ulam mendtg la offer dia nk tlg jualkan brg2 aku tu.

so dgn rasminya pd 24/12 ptg dlm kul 6 lebih...dia pun sampai la kat umah kitorg bersama suaminya & anak lelaki dia. punyalah "gelojoh" dia gembur brg2 kat bilik biz aku sambil potpet-potpet ttg pengalaman biz dia. tp aku tgk & dgr jela. yelah kan....org tua berckp....layan jela. dia cukup amaze dgn stok2 aku yg sgt byk. of koz beb!dia ingat aku ni peniaga cikai ke? sorry naik lorry beb! siap kutuk2 lg aku koz simpan stok2 ni wat pekasam. mana la aku ada masa nk join expo/bazaar koz weekdays aku keje...weekends la time nak berehat dgn family & family outing. lain la cam dia...full time housewife. bolehla ckp byk.

so, dia angkut la brg2 stok aku masuk dlm boot kete waja dia. since aku tak pernah wat consignment, aku pun jenuhla tulis stok2 yg dia amek dlm buku hikmat aku. nak tulis invoice....aku xbeli lg buku invois. lama gak dia stay umah aku pilih stok. until 10pm tak silap aku. aku sempat solat maghrib lg tu. hihihi! aku minta dia alamat & dia bg la alamat. bila aku mintak IC, dia kata IC hilang...so dia tulis je no IC dia.

so, next day aku pun email kat dia price list brg2 stok yg dia ambil. since kat laptop aku tak boleh open excel file (time ni lah dia nak wat hal), so aku taipla semua brg2 yg dia ambil & bgtau harga retail aku. adalah dlm 3 to 4 email. mula2 cuak gak kalo2 dia menghilangkan diri....tp bila aku email, sms & call her, PENIPU tu respond. so bagi aku...if dia nak menipu...dah lama dia cabut after dia ambil stok2 aku ni kan.

tp itu hanya lakonan permulaan PENIPU  bernama suzana zainuddin.
nantikan episod yg seterusnya dlm entry akan dtg (subscribe la blog ni kalo tak nak terlepas koz mmg best cite penipuan ni) (^_^)v

oh ya...ni gambo PENIPU tu.


mata dia dipink kan utk protect rupa sbnr dia.
(tgk tu...baik tak aku...still xnak exposekan rupa sebenar sehinggalah samapi masa yg sesuai)
actually aku ada version gambo dia yg aku edit utk lepasakn kemarahan aku tp tu utk koleksi peribadi aku jela....xbaik nak aibkan org lain walopun dia layak diaibkan krn perbuatan dia yg JHT tu.
tp biarlah dia buat jht kat aku.....aku xperlu buat jht kat dia.
lets ALLAH SWT deal with her.

**p/s : marilah kita sama2 berdoa. semoga doa2 dr sahabat2 sekalian dimakbulkan :
"ya ALLAH ya Tuhanku, sesungguhnya SUZANA ZAINUDDIN telah menipu & menganiaya FAREHA MOHD ZAINAL. sesungguhnya brg2 yg diambil tanpa kebenaran itu tidak halal & tidak diberkati olehmu utk dia & keluarganya . semoga segala perbuatan jahatnya selama ini kembali ke atas dirinya & keluarganya. Engkau bukakanlah hati dia utk insaf & berhenti menipu org lain & kembali ke jalan yg benar. & engkau limpahkanlah rezeki yg berlipat ganda ke atas org yg dianiaya nya.AMIN"

jasa baik sahabat2 sekalian atas doa2 tsbt amatlah dihargai :)

2 comments:

  1. doa org yg teraniaya makbul - doalah biz cik fareha berkembang maju & pesat ;-). we know u've the strength ;-) ~nelcyndana~

    ReplyDelete
  2. tqvm dear :)
    biarlah si luncai suzanna tu terjun ke "api neraka" dgn brg2 curi tu.
    hihihi!

    ReplyDelete